Privé trip midden in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carmen Kerckhaert - WaarBenJij.nu Privé trip midden in de jungle - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carmen Kerckhaert - WaarBenJij.nu

Privé trip midden in de jungle

Blijf op de hoogte en volg Carmen

16 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

We zijn weer een paar dagen verder en ik heb weer een mooi deel van Suriname mogen zien. De bedoeling was dat we Voltzberg zouden bezoeken, maar de persoon die dit zou regelen was dit vergeten... Dit kregen Quinty en ik te horen 1 dag voor vertrek om 23.30u. LEUK! Gelukkig kenden we nog meer mensen die trips regelen. De volgende dag stonden we om 9u op kantoor met de vraag of we de volgende dag nog op trip konden gaan. Uiteindelijk zijn we 3 dagen basic in de jungle geweest. Niet zomaar, maar een privé trip! Shauni, Quinty en ik moesten om 12.30u in een straat hierachter staan. We zouden opgehaald worden door een taxi en naar Lelydorp gebracht worden. In dit dorpje stond onze gids klaar om vervolgens te vertrekken naar de jungle. We hadden al wat verhalen gehoord van onze gids, dus we waren voorbereid. Onderweg moesten we nog iemand ophalen die mee zou gaan op trip om de gids te begeleiden. Eenmaal in de jungle aangekomen had je gelijk het 'echte' gevoel te pakken. De weg was onverhard, rood en erg hobbelig met water. Als je niet wagenziek bent werd je het daar wel! Deze weg duurde zeker 5u. Het was echt een leuke rit met heel veel plezier, muziek en …. Onderweg stopten we af en toe om dieren te spotten. Hoe onze gids sommige dieren zag was/ is voor mij nog een raadsel. Ineens stopte hij en reed hij 100 meter achteruit omdat hij een kikkertje of schildpad zag zitten. Ongelooflijk! We hebben erg veel mooie kikkers gezien en mogen vasthouden. Rond 23u hadden we een plek gevonden waar we konden overnachten. Een hoop met zand. Hier zouden we een groot zeil leggen en daarop konden we slapen. De gids kwam erachter dat het waarschijnlijk ging regenen, dus we besloten om toch even door te rijden om een hutje te zoeken waar we onze hangmatten konden ophangen. Na een kwartiertje rijden kwamen we een hutje tegen ( een aantal stokken die op elkaar steunden). Het zeil wat we hadden hadden we bovenop gelegd. Dit was ons dak. Shauni, Quinty, Dion (onze gids) sliepen in een hangmat. Stonie sliep in de auto op de achterbank. Om 02:30u vond een brulaap het nodig om even lekker te gaan brullen. Fijn Carmen wakker.. Kun je ook niet elke dag zeggen dat je wakker wordt van een brulaap. Gelukkig viel snel weer in slaap, maar na een tijd werd ik weer wakker. Ik hoorde een raar geluid. Het was de gids die een kikker na deed. En het ergste was nog dat de kikkers erop in gingen!! Toen we wakker werden heb ik geleerd wat je moet doen als er veel muggen zitten als je slaapt ineen hangmat. Erg leuk! Na het ontbijt zijn we naar een plek gegaan waar we de volgende nacht zouden doorbrengen. Onderweg hebben we natuurlijk vaak gestopt om dieren te bekijken. Het laatste stuk was erg spannend om te rijden. Het was een verlaten pad waar we met de auto door moesten. De spiegels moesten ingeklapt worden. We hadden een rek boven op ons dak. Soms moest Stonie een tak omhoog houden anders konden we er niet door. Als klapper op de vuurpijl stonden we dus midden in de jungle en er lag een boom op de weg! Gelukkig had onze gids en stonie een soort kapmes mee waarmee ze de boom doormidden kregen en aan de kant konden leggen. Eenmaal op onze plek aangekomen konden we even in het water en kregen watermeloen. Daarna zijn we naar een stroomversnelling gelopen. Hier hebben we even gezeten. We moesten na een tijd terug, omdat we zagen dat het zou gaan regenen. We hebben snel alles opgeruimd en zijn met de auto naar de andere kant van het water gereden. Hier zouden we overnachten. Ook dit kan natuurlijk niet zonder avontuur. We konden een soort heuvel niet over met de auto. We zaten bijna vast. We hadden geen voorwielaandrijving.. Oplossing? Quinty, Stonie en ik moesten de auto uit. Als hij vast zou zitten moesten we de auto duwen. Wij deden dat braaf, maar op het moment dat hij vast zat vlogen de stenen en het zand overal. Ik rende snel weg, gevaar voor eigen leven! Gelukkig bleef stonie duwen en kwamen we toch over het heuveltje. Eenmaal aan de andere kant van het water gekomen hebben we onze hangmat opgehangen en gingen we vissen op piranha’s. Jammer genoeg hadden we geen beet. Als avondeten hebben we lekker back to basic gegeten. We hadden een kip en rijst mee. Dit was ons avondeten. We hadden hout om een vuurtje te maken en een aantal stokken om de kip erop te leggen. De warmte mocht natuurlijk niet weggaan, daarom hadden ze besloten om speciale bladeren bovenop de kip te leggen. Na het avondeten zijn we moppen gaan tappen, erg gezellig! Met een borgoe zijn we op de brug gaan zitten en hebben we daar nog gezellig gedaan. Rond 22u zijn we in onze hangmat gaan liggen. Trouwens mijn hangmat is opgehangen door 3 Surinamers! Ook het slapen kan niet zonder gelach! Het schijnt dat er ’s nachts vlak langs ons een mega vrachtwagen is gereden die heeft getoeterd en ik heb niks gehoord!! Om 05:30u hoorden we ineens een kei hard klap. Shauni, die naast mij sliep, vroeg waar die klap vandaan kwam. Ik keek naast me en tot mijn grote verbazing zag ik geen gids meer hangen die naast mij sliep. Ik keek naar beneden en jahoor! Daar lag hij! Het touw van zijn hangmat was gebroken. Hij was dus in zijn slaap kei hard naar beneden gevallen! We schrokken ons dood!! Achteraf konden we allemaal erg om lachen! Na het ontbijt hebben we al onze spullen opgeruimd en liedjes gezongen. Vervolgens was het tijd om terug naar Paramaribo te gaan. We mochten van onze gids in de jungle op die hobbelige weg een stukje rijden, erg leuk!! Na 4u gereden te hebben kwamen we bij een andere auto aan waar we moesten overstappen. Deze auto had een grote bak achter zich. Hier mochten we na een tijdje in zitten. Omdat de achterbank erg klein was en we er met 3 volwassenen op zaten zat ik half in de deur. Bij elke hobbel klapte ik tegen deze deur aan. Volgens mij is mijn arm morgen toch wel wat blauw.. Toen we terug bij ons roze huis aankwamen gingen we gelijk onze kleren wassen, want wat waren deze vies en ze stonken naar rook. Jammer genoeg hebben we niet een goede wasmachine, dus nu ligt alles na het wassen te weken in een teil met water.. Morgen nog maar eens wassen.
Deze leuke trip was tevens ook de laatste trip in Suriname. Ik heb erg veel mogen zien van dit mooie land! De trip naar de dolfijnen en kaaimannen, Bigi pan, Brownsberg, Galibi, Isadou, de kabelbaan, het ooo zo mooie Kabalebo en white Beach. Daarnaast zijn er natuurlijk nog genoeg mooie momenten geweest. Ik ben ook super blij dat ik deze kans heb gekregen om deze ervaring op te doen!
Ik denk ook dat dit mijn laatste reisverslag was. Misschien dat ik op de dag voor vertrek (aankomende zondag) nog een reisverslag maak. Maandag vlieg ik om 18u terug naar het koude Nederland. Dinsdag land ik om 07:30u plaatselijke tijd op Schiphol.
Ik zou het erg leuk vinden als jullie weer een berichtje achterlaten als jullie deze ervaring van mij hebben gelezen.

Liefs,
Carmen

  • 16 Mei 2015 - 07:14

    Henk Sariman:

    Carmen, mooi om te lezen dat je in mijn geboorteland het naar je zin hebt gehad.
    Je hebt echt veel gezien! Meer dan ik in de afgelopen jaren dat ik in Suriname ben geweest

  • 16 Mei 2015 - 09:08

    Kelly Van De Voorde:

    Wat een super leuke ervaringen heb je opgedaan!
    Geniet nog van je laatste dagen en alvast een goede vlucht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Voor school ga ik de minor internationalisering doen. Ik ga van 19 februari tot en met 18 mei naar Suriname. Via deze weg kun je mij volgen. Groetjes, Carmen

Actief sinds 31 Dec. 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 7998

Voorgaande reizen:

19 Februari 2015 - 18 Mei 2015

Suriname

Landen bezocht: