Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carmen Kerckhaert - WaarBenJij.nu Bigipan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Carmen Kerckhaert - WaarBenJij.nu

Bigipan

Blijf op de hoogte en volg Carmen

11 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer. Vandaag kan ik jullie vertellen dat ik nog maar een week in Suriname kan zijn. De tijd hier is ontzettend snel gegaan. Ik wil er echt nog niet aan denken om terug naar huis te gaan. Gelukkig heb ik nog een leuk vooruitzicht tegemoet!
Vorige week was de laatste stageweek. Op de laatste dag stond ik alleen voor de klas. Mijn begeleider ging om 10u naar de dokter, terwijl de school tot 12u duurt. Ik vroeg wat ik met de kinderen kon doen. Het antwoord was (op donderdag!) Het is bijna weekend. Je mag nog wel een bladzijde schrijven.. Verder hebben we onze eindpresentatie gehouden op stage dat ging over coöperatieve werkvormen. Hier kregen we een 9 voor! Het afscheid met de kinderen en leerkrachten komt morgen. Ik ben heel benieuwd hoe gaat lopen. Ik heb een hele fijne stageperiode gehad. Het is een geweldige ervaring. Deze week ga ik nog genieten van een week vakantie!

Vrijdag en zaterdag ben ik met Femke, Shauni en Quinty naar Bigipan geweest. Dit is een groot meer met hutjes op palen. Op de heenweg reden langs de rijstvelden. Nadat we ongeveer 4 uur in de busje hadden gezeten waren we te vroeg voor het bootje. We konden nog even over een plaatselijke markt lopen. Het was een echte Surinaamse markt. Je kon fruit, vis, vlees en kuiken kopen. Al snel waren Quinty en ik de begeleider kwijt, omdat we overal en nergens liepen. De kuikens die we tegen kwamen kon je kopen voor €2,-. Het is omdat ze niet mee mogen in het vliegtuig, maar ze zagen er zo lief uit! Na een uurtje op de mark rond gelopen te hebben konden we de boot in. We hadden een kleine groep ( 7 personen) dus dat was fijn!
Na een stukje over de rivier gevaren te hebben moesten we een dijk over. En ja de boot moest ook over de dijk.
Toen wij op de dijk stonden moest de bootsman eerst de boot door een stukje modder trekken. Toen de boot op de rails stond konden we met zijn alle de boot naar boven gaan trekken. 1,2,3 en trekken maar! Geniaal! We gleden zelf bijna uit door de modder. Verder werden we bestormt door muggen niet normaal!! Toen de boot over de dijk was kwamen we uit in een klein riviertje. Onderweg kwamen we ook nog een grot uil tegen die in een boom zat.
Na ongeveer een uur gevaren te hebben kwamen we uit op een mega groot meer waar een aantal huisjes op palen stonden. Op één van die huisjes hebben wij geslapen. Bij aankomst natuurlijk eerst eten! Wat hadden we een honger..
Na het eten gingen we weer verder met de boot. We gingen een tocht maken door een moeras. We zagen allemaal verschillende vogels, zoals een grote groep flamingo’s! en natuurlijk niet te vergeten de vliegende vissen waren ook weer van de partij! Daarna hebben we gezien hoe de rode ibissen de bomen in vlogen om te gaan slapen. Als laatste hadden we 3 grote netten mee om vissen te vangen. De bootsmannen hadden deze in het water gehangen. De volgende ochtend zouden we terug komen om te kijken of we beet hadden.

Eenmaal terug thuis hebben Shauni en ik mee geholpen met het maken van het eten. We moesten de kip pluizen.. Ik schrok toen ik het hoorde. Wat bleek er lag een stuk kip dat op stukjes moest getrokken worden. De rest van de mensen ging weer iets anders doen. Alles wat ze niet meer konden gebruiken, zoals botten, papiertjes enzovoorts werd in het water gegooid met als gedachte dat eten de vissen wel op.. Ik had het nooit gedacht dat ze dat zouden doen midden op een meer in de natuur! ’s Avonds zijn we nog kaaimannen en slangen gaan spotten. Jammer genoeg hebben we geen kaaimannen gezien. De slangen waren er wel! Je kon ze niet vasthouden, omdat ze giftig waren.
Bij ons hutje gingen allemaal hangmatten buiten. Het leek ons leuk om ’s nachts in een hangmat te slapen. Ik lag helemaal aan de zijkant veel hoger dan de rest. Naast mij sliep Shauni. Om half 3 besloot ze om te slapen in der bed. Op dat moment kwam Quinty naast mij liggen, omdat haar hangmat niet lekker sliep. Ze heeft het geweten ook. Vanaf dat moment begon het te regenen. Ik werd helemaal nat. Gelukkig hadden we een fleecedeken gekregen die over heel m’n lijf kon leggen. Ook begon het harder te waaien, waardoor mijn hangmat alle kanten op ging. Als klapper opde vuurpijl besloot Quinty om om half vier uur ook in haar eigen bed te gaan slapen. Ondertussen lag ik al te slapen. Mijn hangmat ging zo tekeer dat ze amper de tijd kreeg om uit haar eigen hangmat te komen, omdat ik alweer aan kwam zwieren!!

Om kwart voor 6 ging de wekker om te kijken hoe de vogels wakker zouden worden en om de vissen uit de netten te halen. En na het ontbijt gingen we naar het modderbad! Een modderstrand aan de kust . Helaas was het springtij en stond het onderwater. Dus wat doe je dan…. Het water in, de modder van de bodem halen en een moddergevecht gehouden. Ik zat helemaal onder. Die jongens gooide ook mega hard! Volgens mij zit er nog modder in m’n oor wat ik er nog niet uit heb kunnen halen. Na het modderbad hebben we nog wat gegeten en zijn we terug gegaan richting Paramaribo. Onderweg zijn we nog gestopt bij een tempel waar we even konden kijken.

Eenmaal thuis aangekomen zijn we eerst gaan douchen. Om het weekend goed af te sluiten zijn we wat gaan eten bij Bar Zuid. Daarna ging iedereen naar huis. Shauni en ik hebben nog een cocktail gescoord bij Zus en Zo.

Ik besef heel goed wat voor mooi avontuur ik heb mogen meemaken in deze minorperiode. Deze tijd ga ik zeker niet snel vergeten. Naast de super leuke trips en mooie dingen die we mochten bewonderen heb ik ook veel geleerd op stage. Zoals ik al zei zit ik hier jammer genoeg nog maar 7 dagen. In die 7 dagen ga ik samen met Quinty en Shauni van woensdag tot en met zaterdag naar Voltzberg. Dit is echt de laatste trip in dit GEWELDIGE land! Maandag kom ik al weer terug naar eht ooo zo koude Nederland! Nog 7 dagen genieten!! Gelukkig staan er in Nederland ook al leuke dingen op het programma om naar uit te kijken!!

Als je mijn blog hebt gelezen wil je dan een berichtje achterlaten?

Liefs,
Carmen

  • 11 Mei 2015 - 23:26

    Marco :

    Heee C tje

    Ik ben blij om te horen dat je van je stage hebt genoten.
    En nog super veel plezier de komende 7 dagen.
    Geniet er van X


  • 12 Mei 2015 - 16:04

    Mirella:

    Hoii Carmen, Leuk verslag!

    Geniet nog maar flink van je weekje in Suriname ☀

  • 12 Mei 2015 - 22:04

    Nic:

    Nog 7 dagen genieten en dan weer naar huis. Het is hier echt niet zo koud als je denkt. Aan alle mooie liedjes komt een eind, dus ook aan jouw stage. En over 7 dagen?? welkom thuis....

  • 12 Mei 2015 - 22:06

    Chantal:

    Allerliefste Carmen,
    Ik weet dat je ongelooflijk veel beleefd hebt in Suriname en dat je daar een geweldige tijd hebt gehad.
    Natuurlijk is het jammer om dit mooie land te verlaten, maar wij zullen heel blij zijn als je weer thuis bent!
    Geniet maar van je laatste dagen daar....

    Lieve groetjes,
    mama

  • 15 Mei 2015 - 17:01

    Oma:

    Carmen, ik heb al je verhalen met veel plezier gelezen, wat heb jij een mooie tijd gehad in Suriname.
    Aan alles komt een eind en wij verlangen weer naar jou terugkomst hoor.

    Wij wensen je een goede reis en welkom in ons koude kikkkerlandje.

    Veel liefs van Opa en Oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Voor school ga ik de minor internationalisering doen. Ik ga van 19 februari tot en met 18 mei naar Suriname. Via deze weg kun je mij volgen. Groetjes, Carmen

Actief sinds 31 Dec. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 8008

Voorgaande reizen:

19 Februari 2015 - 18 Mei 2015

Suriname

Landen bezocht: